ویژه نامه روز چهاردهم ضیافت الهی
ویژه نامه روز چهاردهم ضیافت الهی
خدايا مگير مرا در اين ماه به لغزشها و بازم دار در آن از خطاها و لغزشها و قرارم مده در اين روز هدف بلاها و آفات به عزتت اى عزت بخش مسلمانان
زلال وحی
قرآن و انتخاب دوست
خداوند متعال در آیه ی 28 سوره ی فرقان از زبان اهل جهنم می فرماید: «یویلتی لیتنی لم اتّخذ فُلانا خلیلا، ای کاش با فلانی دوست نمی شدم. »
همچنین در آیه 100 و 101سوره شعراء، خداوند متعال از زبان اهل دوزخ می فرماید:
« فما لنا من شافعین و لا صدیق حمیم، افسوس که امروز نه شفاعت کنندگانی برای ما وجود دارد و نه دوست گرم و پرمحبتی.»
جمع بین دو آیه فوق، آیه ی زیر است: «الاخلّاء یومئذ بعضهم لبعض عدّو الّا المتّقین.» (1)
دوستان بد، عاقبت باهم دشمن می شوند. تنها دوستان مناسبی که دوستی شان بر اساس تقواست، نجات می یابند.
سؤالی که مطرح است این است که چرا در آیه ی 100 و 101 سوره ی شعراء که در بالا ذکر گردید «شافعین» جمع آورده شده و «صدیق» به صورت مفرد با این که در ظاهر هر دو باید به صورت جمع یا مفرد بیاید؟
بعضی از علما گفته اند:
سببش این است که در هنگام گرفتاری و درماندگی، شفاعت کننده فراوان و دوست کم است، پس جا دارد که «شافعین» را جمع و «صدیق» را مفرد بیاورد تا اشاره به کثرت شافعین و کمی دوست باشد.
پی نوشت:
1- سوره ی زخرف آیه ی 67.
منبع: نکته هایی ازقرآن محمد هادی المحققین ص 694.
کلام نور
دعاى روزهداران
امام كاظم (عليه السلام) فرمودند: دعاى شخص روزهدار هنگام افطار مستجاب مىشود.
بحار الانوار ج 92 ص 255
بهار مومنان
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانىاش براى شب زندهدارى واز روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره مىگيرد.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 302
روزه مستحبى
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.
وسائل الشيعه، ج 7، ص 313
روزه ماه رجب
امام كاظم (عليه السلام) فرمودند: رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرينتر هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند از آن نهر به او مىنوشاند.
من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 56
حکمت های شگرف
حضرت علی (علیه السلام) فرمودند : اگر چشم بينا داشته باشيد، حقيقت را نشانتان داده اند ، اگر هدايت مى طلبيد شما را هدايت كرده اند ، اگر گوش شنوا داريد ، حق را به گوشتان خواندند.
وَ قَالَ [عليه السلام] عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : برادرت را با احسانى كه در حق او مى كنى سرزنش كن ، و شر او را با بخشش بازگردان.
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ .
و درود خدا بر ایشان، فرمودند: كسى كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد ، نبايد جز خود را نكوهش كند!.
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : هر كس قدرت به دست آورد ، زورگويى دارد.
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِى عُقُولِهَا .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : هر كس خود رأى شد به هلاكت رسيد، و هر كس با ديگران مشورت كرد ، در عقل هاى آنان شريك شد.
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ كَتَمَ سِرَّهُ كَانَتِ الْخِيَرَةُ بِيَدِهِ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : آن كس كه راز خود را پنهان دارد ، اختيار آن در دست اوست.
وَ قَالَ [عليه السلام] الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : فقر مرگ بزرگ است!
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِى حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : رعايت حق كسى كه او حقش را محترم نمى شمارد نوعى بردگى است.
وَ قَالَ [عليه السلام] لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِى مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : هيچ اطاعتى از مخلوق ، در نافرمانى پروردگار نيست!.
وَ قَالَ [عليه السلام] لَا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : مرد را سرزنش نكنند كه چرا حقّش را با تأخير مى گيرد، بلكه سرزنش در آنجاست كه آنچه حقش نيست بگيرد.(1)
وَ قَالَ [عليه السلام] الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : خود پسندى مانع فزونى است.
وَ قَالَ [عليه السلام] الْأَمْرُ قَرِيبٌ وَ الِاصْطِحَابُ قَلِيلٌ .
و درود خدا بر ایشان ، فرمودند : آخرت نزديك ، و زمانِ ماندن در دنيا اندك است.
1. ناصر خسرو علوى : در فعل ، منافقى و بى باك، در قول حكيمى و خردمند.
منبع: نهج البلاغه
عزیزآل یاسین
دلدادگی حضرت مهدی (علیه السلام) به حضرت امام حسین (علیه السلام)
آن حضرت در زیارت ناحیه ی مقدسه می فرمایند:
«اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مقدرات ازیاری و نصرت تو در روز عاشورا باز داشت. هر آینه من صبح و شام بر تو ندبه می کنم و به جای قطرات اشک، بر تو خون می گریم.»
مواعظ جاوید
شجره ی طیبه
* تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران، یقینا از برکات و الطاف جلیه ی خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام ارایه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود.
* بسیج شجره ی طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوات یقین و حدیث عشق می دهد.
* اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشمع دشمنان جهانخواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.
* من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که دراین دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام.
* من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم؛ و می دانم که اگر مسوولین نظام اسلامی از شماغافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.
منبع: کلمات قصار امام خمینی (رحمت الله علیه) ص 166.
در محضر ولایت
منبع: برگزیده بيانات مقام معظم رهبری در خطبههاى نماز عيد سعيد فطر، 25/09/1380
شمیم هدایت
آثار تقوا
متقی کسی است که واجبات را بیاورد و محرمات را ترک کند.
خداوند متعال می فرماید:«عبدی اطعنی حتی اجعلل مثلی؛ اطاعت مرا بکن تا بشوی مثل من.» یعنی همان طور که من به هر چیز بگویم باش، می باشد، تو هم اگر به هر چیزی بگویی باش، می باشد.
... تقوا چنین حالتی دارد. زیر بنای آن، اتیان واجبات و ترک محرمات است کسی که چهل درجه تب دارد، اگر بهترین غذا را برای او ببرند، از غذا تنفر دارد. این حالت، در اثرتب برای او پیدا شده است. کسی هم که تقوا دارد، چنین حالتی نسبت به گناه دارد. اثر دیگر تقوا، کشف حقیقت است. متقی می بیند حقیقت این غذا چه هست، چشم او باز است. حقیقت معصیت را می بیند، لذا انبیاء کوچکترین معصیت خدا را هم نمی کردند، برای این که تالی فاسد و اثر این عمل را می دیدند.
کسی که تقوا دارد، خدا او را دوست دارد. «ان الله یحب المتقین» (2) آن کسی که خدا او را دوست دارد چه غمی دارد؟ آن که خدا را دارد، غمی ندارد، همه چیز دارد. «و من یتق الله یجعل له مخرجا» (3) کسی که تقوا داشته باشد، در کارهایش در نمی ماند، نه کارهای دنیوی و نه درکارهای اخروی، البته اگر تقوا واقعی باشد.
... اگر تقوا داشته باشی، فرق بین حق و باطل را می فهمی. تقوا نمی گذارد شما را منحرف کنند و از اسلام، قرآن و ولایت جدا کنند. ازآثار تقوا این است که خداوند متعال اعمال تو را قبول می کند، همه اش را می پذیرد.
تقوا سبب آمرزش گناهان و محبت زیادی به حق است. تقوا، سبب حفظ از انحراف جنسی و اخلاقی و سبب استجابت دعا می شود. و متقی مستجاب الدعوه است.
پی نوشت:
1- غررالحکم، ج56.
2- سوره ی توبه، آیه ی 7.
3- سوره ی طلاق، آیه ی 2.
منبع: بیانات حضرت آیت الله ناصری «دامت برکاته» در تفسیر خطبه ی متقین «همام» در نهج البلاغه.
نکته های ناب
تابستان و اوقات فراغت
در معارف اسلامی، عباراتی وجود دارد که فراغت را توصیف به سلامت و یا توصیف به تعب و گناه و غیر از اینها می نماید. به عنوان مثال در دعایی از امام سجاد (سلام الله علیه) آمده: «فإن قدّرت لنا فراغا من شغل فاجعله فراغ سلامة؛خداوندا! اگر بعد از مشغله، فراغتی را برای من قرار دادی، پس آن را فراغتی سالم قرار بده» و در ادامه می فرمایند: «لاتدرکنا فیه تبعة و لا تلحقنا فیه سئمة ؛خداوندا فراغتی کرم کن که تبعاتی به همراه نداشته باشد و در آن خستگی و ملامت به مانپیوندد.» (2)
برنامه هایی که برای پر کردن اوقات فراغت مطلوب است عبارتند از:
الف- برنامه های عبادی
ساعتی را برای خداوند قرار دهید و در آن با خداوند مناجات کنید.
ب- فعالیت های علمی و آموزشی
ج- برنامه ی اقتصادی
د- کارهای اجتماعی
«تعاونوا علی البر و اتقوی و لا تعاونوا علی الإثم و العدوان؛در کار های نیک با یکدیگر همکاری داشته باشید و در گناهان و دشمنی، یکدیگر را یاری نکنید.» ارتباط با دوستان خوب، خویشان، شرکت در تفریحات جمعی در قالب مسابقات علمی، ورزشی و تفریحی از این نمونه اند.
هـ- تفریحات سالم
انواع تفریحات سالم عبارتند از: ورزش، مسافرت و گردش، معاشرت با دوستان خوب، در کنار خانواده بودن، برنامه علمی و تفریحات معنوی مانند: زیارت و شرکت در مجالس مذهبی و...
پی نوشت:
1- سوره ی الشرح، آیه ی 7.
2- صحیفه ی سجادیه، دعای 11.
منبع: اوقات فراغت در اسلام مهدی گرجی، صفحه های 70 الی 88.
دل نوشته
راه آفتاب
الهی! من بیتو، در آستانه تنهایی ایستادهام. همه درهای جهان بیتو، به رویم بسته خواهد شد.
الهی! دستهایم از آستان دعای تو فراتر نمیروند؛ پس اجابتم کن که دستانم عادت نکرده است غیر از تو به سوی کسی نیاز آورند.
الهی! من سالهاست که از تو دور افتادهام، گم کرده راهم، در حوالی من، هیچ پرندهای جریان ندارد.
پنجرههایم راه آفتاب راگم کرده است و ماه از ایوان خانهام سرازیر نمیشود. چونان ماهی تنگیام که در تنگنای آبها گیر کرده است؛ ماهی کوچکی که از دریای مهربانی تو دور افتاده است.
الهی! مخواه بام خانهام دور از بوی کبوتران دق کند، مخواه آینهها تصویرم را فراموش کنند! الهی! مخواه که دور از یاد تو، در تنهایی خویش بپوسم؛ چونان آینه زنگار گرفتهای که پشت غباری از فراموشی بمیرد.
الهی! اگر تو برانیام به کدام سو رو آورم؟به هر سو که رو میگردانم، عطر تو سرشارم میکند.
الهی! دستهای قنوتم را از ستارههای بارانزده لبریز کن تا شبهای تاریکی ام را با یاد تو چراغان کنم.
بین من و یاد تو، فرسنگها فاصله افتاده است؛ تو بخوانم تا به اندازه هزاران سال خورشیدی به تو نزدیک شوم.
الهی! تویی که هیچگاه مرا فراموش نمیکنی و من ذرهای ناچیزم در برابر آفتاب بینهایت مهربانی تو یا نور!
مرا در روشنایی مطلق خویش غرق کن که تاریکم.
ای یگانه مهربان
الهی! تو را میخوانم در زمزمههای جاری زندگیام، در تکاپوی همیشه حیاتم.
الهی! از تو هستم و به سوی تو خواهم آمد. کدام دریچه مرا به سوی تو خواهد کشاند؟ کدام زمزمه مرا به لحظات با تو بودن میرساند؟
سردرگم ثانیههای هر روزهام؛ هراسان و پرشتاب، تو را میجویم. کیست برای من جز تو؟!
آنگاه که تمام دریچهها بسته میشوند، آنگاه که پردههای سیاه ناامیدی، فراسوهای روشن را تاریک میکند، آنگاه که هیچکس فریادرس من نیست، فقط تو را میبینم.
روحم را سپردهام به جاری چشمهسار لطف تو، میخواهم زلال شوم. میخواهم بجوشم و سردی درون را به گرمای پرستشات از بین ببرم.
الهی اینک، خسته از خویشتن به تو میپیوندم.
الهی! سپیدترین قلبها را میخواهم در «یوم تبلی السرائر».
صدایم کن!
یا سامع الدعا! میدانم که دعاهایم را میشنوی.
هنگامی که سر سجاده نیاز، من و تو با هم خلوت میکنیم، فقط دلم به این خوش است که صدایم را میشنوی و هیچ گاه از درددلهایم خسته نمیشوی.
آنگاه که زانوی غم بغل میکردم، تنها تو سنگصبورم بودی و نالههایم را میشنیدی.
آنگاه که امواج خروشان بلا به سوی من سرازیر میشد، تو بودی که به فریاد استغاثهام گوش فرامیدادی.
آنگاه که دشواریهای زندگی، یکی پس از دیگری مرا در تنگنا قرار میداد، تو ندای «اَمَّن یجیبُ المضطرّ اذا دعاهُ و یکشفُ السّوءَ» را از من شنیدی و اجابت کردی.
آنگاه که بیماری مرا رنج میداد، به ذکر «یا من اسمه دواءُ و ذکرهُ شِفاء» پناه میبردم. آنگاه که در مرداب گناهانم فرو میرفتم، تو غریو الهی العفو مرا میشنیدی و یاریام میکردی.
آنگاه که از تو درخواستی میکردم که به صلاحم نبود، تو بودی که میشنیدی و حکیمانه اجابت نمیکردی و در گوشم عسی أن تُحبّوا شیْئا و هو شرٌّ لکم را میخواندی.
اینک ای خدایی که صدایم را میشنوی! دوست دارم که این بار تو صدایم کنی... صدایم کن!
تو بزرگی
معبود من! در نیایش تو زبان چقدر عاجز و اشک چقدر عاجل است.
تو خوب میدانی که من چقدر کوچکم؛ آنقدر که بزرگیات را نمیبینم؛ پس مرا به همان بزرگی خودت ببخش و در حقارت خویش وامگذار!
معبود من! میدانم که خانهات را بنفشهها میدانند؛ میدانم که راهت را شقایقها میشناسند و میدانم یاسها چقدر پیراهنشان را از عطر تو آکندهاند که اینچنین، صحن تمام خانهها را شایسته درک حضور تو کردهاند؛ کمکم کن تا نشانههای بودنت را برای بودنم بیابم!
خدایا! میدانم که هستی. باران هم میداند که هستی؛ آنقدر که دامنش پر از بوی سجاده و تسبیح و ستاره است. کوهها میبینندت و رودها در شور هر پرده آواز زمزمهات میکنند؛ من اما چگونه بخوانمت؟
ایستادهام بگذار تا ببینمت؛ آنگاه که عظمت نگاهت در بلور کوچک باران و ظرافت قدرتت روی بالهای شاپرک تجلی مییابد.
معبود من! قفس را اگر نشان من دادی، پرواز کردن را هم به من بیاموز.
... و چشمهای من پر از مهتاب است.
...و چشمهای من چقدر دوستت دارد.
معبود من! ای مأمن نگاه من و ای یگانه خالق من!
هر روز موسیقی الهام را از دریا میشنوم که میگوید:
«الا بذکر اللّه تَطمئِنُ القُلوبُ».
آرزوی دیدار
خدایا!
آن روز که زلال روح پاکت را به کالبد وجود خاکی من هدیه فرمودی، وجودی که سرشار از نور بود و شور، آن روز که تنها به تو نگاه میکردم تا در هبوط به این بیغوله راه را تحمل کنم و رنج فراق ازل از یاد ببرم، آن روز تنها به این امید، شانههای لرزانم بار امانت به دوش کشید که خیلی زود به درگاه ایزدیات خواهد پیوست.
خدایا! وجود خاکیام به آرزوی دیدار دوبارهات بود که به دنیا چشم گشود تا امتحان شود؛ پس تنها نگذار این وجودی را که به وجود تو بسته است.
خدایا! نشانههای لرزان و قدمهای ترسانم با نام تو استوار مانده؛ نگذار غرورهای نابجا، سستش کند.
خدایا! در این زمانه که پرواز از یاد همه رفته است، یاریام کن تا دویدن را از یاد نبرم.
خدایا! نگذار آرزویهای غلط، شرافت مخلوقات را به سخره بگیرد!
خدایا! کمکم کن تا هیچگاه از یاد نبرم آخرت را و فریفته ظواهر نشوم.
خدایا! خودم را به خودم وامگذار؛ حتی یک لحظه.
یاد ابرار
شهید صدر و بنت الهدی
در سال 1370 هـ.ق به تحریر کتاب (غایة الفکر) در علم اصول پرداختند و در این راه تا جایی پیش رفتند که در سال 1373 هجری قمری، از حضور در درس منع و اصطلاحا مستغنی از استاد شدند و خود تدریس اصول فقه خارج را شروع نمودند. حضرت آیت الله سید محمد باقر صدر (رحمت الله علیه) در حوزه ی علمیه، سیستم آموزشی جدید را بنیان نهادند و قسمتی از خارج فقه و اصول خود را به دروس تفسیر تبدیل ساختند .
روابط حضرت آیت الله صدر (رحمت الله علیه) با حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) و انقلاب اسلامی بر اساس زیر بنای محکم ولایت استوار بود. ایشان با شروع نهضت اسلامی در ایران در سال 1342 شمسی با موضع گیری قاطع خود از حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) حمایت کردند و با تبعید امام راحل به نجف اشرف، رابطه ی نزدیکی میان این دو عالم روحانی برقرار شد.
در جریان حاکمیت حزب بعث در عراق، ایشان ضمن بر حذر داشتن مردم از عضویت در این حزب، از آنان خواستند تا در جهت مقابله با رژیم فاسد حاکم در عراق و براندازی این رژیم، گام های محکم و سریع تری را بردارند تا این که بتوانند حکومتی اسلامی را جایگزین آن کنند.
ایشان به همراه خواهر بزرگوارشان (بنت الهدی صدر)، بارها دستگیر و در زندان مورد شکنجه قرار گرفتند و سرانجام در روز 19 فروردین سال 1359 در زندان عراق به شهادت رسیدند.
پیکر مطهر این دو شهید بزرگوار پس از غسل و کفن در جوار مرقد مطهر حضرت علی (علیه السلام) و در مقبره ی خانوادگی به خاک سپرده شد.
منبع: روزها و رویدادها، دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، برگزیده صص129 - 125.
حکایت ها و پندها
سروش هدایت
امام سجاد (علیه السلام) به همراهان فرمودند: «شنیدید که این مرد، با من چگونه برخورد کرد؟ اینک دوست دارم، با من نزد او برویم تا بنگرید جواب او را چگونه خواهم داد؟» همراهان با امام حرکت کردند، شنیدند که آن حضرت در مسیر راه مکرر این آیه را می خواندند: والکاظمین الغیظ: « از ویژگیهای پرهیزکاران این است که، خشم خود را فرو می برند»(1)
همراهان دریافتند که امام با او برخورد شدید نخواهد کرد. وقتی امام سجاد (علیه السلام) به در خانه ی او رسیدند، او را صدا زدند؛ او از خانه بیرون آمد، در حالی که تصور می کرد با برخورد شدید امام، روبرو خواهد شد، برخلاف انتظار، شنید امام (علیه السلام) به او فرمودند: «برادرم! اگر آنچه به من گفتی. در من وجود دارد، از درگاه خدا طلب آمرزش می کنم، و اگر در من وجود ندارد، از خدا می خواهم که تو را بیامرزد.»
آن مرد با شنیدن این سخنان، بین دو چشم امام را بوسید و عرض کرد: «آنچه گفتم در وجود شما نیست، بلکه من به آن سزاوارترم.»
پی نوشت:
1- سوره ی آل عمران آیه ی 134.
منبع: اعلام الوری، ص 256 به نقل از کتاب داستان دوستان، محمد محمدی اشتهاری، صحفحات 133 و 134.
معرفی کتاب
کتابِ (آذرخشی دیگر از آسمان کربلا!)
این کتاب مجموعه ای از بیانات حکمت آمیز و عبرت آموز استاد بزرگوار حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی (دامت برکاته) می باشد که در ماه محرم 1421 ایراد گردیده است. گفتار استاد مصباح در عین برخورداری از صلابت و متانت، بی پیرایگی خاص خود را دارد، و ازبرکات وجود شخصیت گرانقدری نشأت می یابد که زبانش بیان قرآنی، دلش مالامال از عشق الهی، و جانش لبریز از محبت و ارادت به حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیه¬السلام) است. این کتاب در 6 بخش تحت عناوین ذیل تنظیم گشته است:
1- شبهاتی پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن.
2- زمینه های قیام عاشورا.
3- هدف قیام عاشورا.
4- امر به معروف و نهی ازمنکر.
5- وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر.
6- امر به معروف ونهی از منکر در قرآن کریم.
مؤلف: استاد آیت الله محمد تقی مصباح یزدی (دامت برکاته)
ناشر: انتشارات مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمت الله علیه).
احکام
اقسام روزه
2-روزه ی قضا.
3- روزه ی استیجاری (روزه هایی که شخص مزد می گیرد و به نیابت از میت انجام می دهد.)
4- روزه ی کفاره.
5- روزه ی سوم ایام اعتکاف (اگر شخص دو روز اول اعتکاف را روزه باشد، روز سوم اعتکاف روزه بر او واجب می گردد.)
6- روزه ی بدل قربانی حج (اگر حاجی نتواند قربانی کند، باید به جای آن، سه روز در حج و هفت روز پس از مراجعت از حج روزه بگیرد.)
7- روزه ای که به سبب نذر واجب می گردد.
8- روزه ی قضای پدر پس از فوت که بر پسر بزرگتر واجب می گردد.
1- روزه ی عید سعید فطر (اول ماه شوال)
2- روزه ی عید سعید قربان (دهم ماه ذیحجه)
3- روزه ی روزی که انسان نمی داند آخر شعبان است یا اول ماه مبارک رمضاه، اگر به نیت ماه مبارک رمضان روزه بگیرد، حرام است.
1- روزه ی روز عاشورا.
2- روزه ی روزی که انسان شک دارد عرفه است یا عید قربان.
1- پنجشنبه ی اول و پنجشنبه ی آخر و چهارشنبه ی وسط هر ماه.
2- سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه.
3- روز در روزهای ماه رجب و شعبان
4- روز عید نوروز.
5- روز بیست و پنجم و بیست و نهم ماه ذیعقده.
6- روز اول تا روز نهم ماه ذیحجه.
7- روز عید سعید غدیر(18 ذیحجه)
8- روز اول و سوم ماه محرم.
9- روز میلاد مسعود نبی اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) (17 ماه ربیع الاول)
10- روز مبعث حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) (27 رجب)
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}